Jan Håfström

Jan Håfström 
i samarbeid med Johan Celsing

Den svenske kunstneren Jan Håfström startet sitt prosjekt i Gildeskål i 1992. Håfströms skulptur har sitt idémessige utgangspunkt i et avisbilde som viste en bombardert kurdisk landsby. Han har likevel ikke forsøkt å avbilde denne scenen i sin skulptur, men har villet undersøkt de spor og merker av konstruksjon og destruksjon som menneskene etterlater i sitt miljø. Det er mer et spørsmål om tidens rolle i vår forståelse av miljø enn om å konkret avbilde noe.



Håfströms skulptur i Gildeskål er en struktur som både er konstruert og som kan ses som en ruin, eller noe som ikke har blitt ferdig. Om man sammenligner den med språket, kan man konstatere at skulpturen uttrykker noe "som er", "som blir" eller "som har vært". Hvilken av disse man vil velge er opp til betrakteren å bestemme. Mennesket i møte med natur og kultur er kanskje den scene som Håfström har villet bygge i Gildeskål.



Jan Håfström er både maler og skulptør. Håfström har vært sentral i den svenske samtidskunsten siden 60-tallet. Han er interessert i kunstens vesen og har både skrevet og snakket om den i svensk samtidsdiskusjon. Håfström har stilt ut i de nordiske landene samt i Tyskland og Frankrike. Han har to ganger vært med på Biennalen i Venezia (1980 og 1990). Han har også hatt separatutstillinger i New York. Henie-Onstad Kunstsenter på Høvikodden har en skulptur av Håfström ute i parken som omgir museet.



Jan Håfström

Født: 
1937 Vallentuna, Sverige


Studier
: 1963-68 Kungliga Konsthögskolan, Stockholm


Bor og arbeider: 
Stockholm, Sverige

Hjemmeside
Les mer på Wikipedia