Det har vært sagt at myter er som usynlige tråder som vever samfunnet sammen. Samtidig er de fortellinger som forsiktig hjelper oss til å forstå den situasjonen vi lever i. Killi Olsens skulptur, Mannen fra havet, gjenspeiler begge disse definisjonene av myte, samtidig som den skaper en ny myte. Vi er i ferd med å spinne en historie om en mann som har forlatt havet og nå står på fast grunn. I hånden holder han en obelisk-formet krystall, som et offer - har kunstneren hevdet - til sitt tidligere bosted.
Mannens form er fortsatt merket av hans tidligere eksistens. Han har også en liten åpning i ryggen, en nisje for familien. De nye hovedpersonene i hans jordiske liv?
Plasseringen av skulpturen nær fjorden understreker mannens hyllest til sjøen. Man kan se lokalmiljøet og bebyggelsen i bakgrunnen. Stedets materialiserte hukommelse finner man i det lokale museet som ligger i nærheten av skulpturen. Myte og erindring, de gitte og de skapte livsbetingelsene møtes her.
Maaretta Jaukkuri