OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Kunstneren - Toshikatsu Endo



Endos skulpturkunst tilhører såvel den japanske tradisjon som den tradisjon i vår vestlige kunst som forsøker å gi uttrykk for eksistensielle grunnspørsmål. En kunst som artikulerer seg ved hjelp av store universelle symboler - kjent i de fleste kulturer.



Endo benytter ofte sirkel, ring eller sfære som basisform for sine skulpturer. Materialet kan være bronse, stål eller stein, men det materialet han er best kjent for å benytte er tre. Sirkelen som form er like karakteristisk for ham, som hans anvendelse av ild. Disse symboler gir uttrykk for evige lovmessigheter i et tidsbegrep som er sirkulær til forskjell fra det lineære tidsbegrep som vi er vant til å tenke i den vestlige tankemodell.



Skulpturen Epitaph, som Endo har skapt for Flakstad, avspeiler mange av kunstnerens sentrale tanker. Epitaph - en minnetavle - forteller om noen eller noe som har vært og som er av verdi å komme ihug og bevare som minne, konkretisert i et nærværende og varig materiale. Den sirkulære formen henviser sammen med stein som materiale tanken mot både det universelle og det evige.



Skulpturens plassering i ved veien i Flakstad og med den dramatiske steinrasscenen som bakgrunn, er et vakkert uttrykk for den nyanserte estetikk som japaneren er blitt kjent for verden over. Å søke en plass hvis skjønnhet ikke er like selvfølgelig som mange andre plasser i omgivelsene, kan tolkes som en påminnelse om å gi rom for konsentrasjon og gi tid for å søke den skjønnhetsverden som finnes i alle ting. Dette værer sikkert noe spesifikt japansk i seg, selv om det samtidig tilsvarer mange av våre tradisjonelle, ideelle europeiske vurderinger i sin tanke om at man ikke bør nøye seg med selvfølgeligheter eller tenkning basert på rutine.



Den fantastiske grå steinfargen, med sine millioner av skiftninger, den dramatikk som inngår i steinraset i bakgrunnen, kombinert med det udramatiske og hverdagslige i omgivelsen - alt dette har Endo tenkt på for valg av bakgrunn for plassering av Epitaph.

Toshikatsu Endo

Født
: 1950 Takayama, prefekturen Gifu, Japan


Studier: 
1972 Akademiet i Nagoya


Bor og arbeider
: Saitama-ken, Japan
Les mer på Wikipedia